هنجارگریزی کلامی در اشعار سیدعلی صالحی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه - دانشکده ادبیات
- نویسنده الهام صادقی
- استاد راهنما حمید خانیان
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده هنجارشکنی در شعر امروز، از روش های مهم و تا حدی از مولفه های ساختاری آن است که شاعر با توجه به تجزیه وتحلیل های خود به این ویژگی(هنجارشکنی) دست می یابد و با شکستن هنجارها، خود به گونه ای هنجار آفرینی می کند. هنجارشکنی درواقع رویکردی است که قاعده های متعارف را هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ شکلی و ساختاری در شعر بر هم می زند و هم به توسعه ی زبان شعری و زیبایی کلام در شعر پرداخته و هم لذت ادبی و تأمل مخاطب را افزونی بخشیده است. این ساختارشکنی و هنجار گریزی که از ارکان اصلی مکتب فرمالیسم است نخستین بار توسط ویکتور شکلوفسکی فرمالیست معروف روسی با مقاله ی «هنر به منزله ی شگرد» مطرح شد که یکی از موثرترین روش های برجستگی زبان و آشنایی زدایی در شعر است که بسیاری از شاعران ازجمله سید علی صالحی در اشعار خود از آن بهره برده اند. سید علی صالحی از شاعران بزرگ معاصر است که باوجود خدمات بسیاری که به شعر معاصر داشته و همچنان نیز دارد چندان مورد لطف و عنایت پژوهش گران زبان و ادبیات فارسی قرار نگرفته. او پایه گذار جریان شعری موج ناب بود و باوجوداینکه دوام زیادی نداشت تأثیر به سزایی در اندیشه ی شاعران سبک نیمایی از خود به جای نهاد. او جنبش ادبی شعر گفتار را بنیان نهاد که در پی آن غریب به دو دهه است که تمام شاعران معاصر به روش این شاعر ، اشعارشان تقطیع می شود. در بیشتر اشعار سید علی صالحی هنجارشکنی به وضوح به چشم می خورد و به علت مشخصات سبکی که دارد سرشار از انواع هنجار گریزی ها می باشد که در این جستار به شناخت بهتر این مقوله می پردازیم و سپس بحث را در برخی از اشعار سید علی صالحی موردبررسی قرار خواهیم داد: فصل اول، به روش تحقیق اختصاص یافته است. فصل دوم، مروری بر زندگی و آثار سید علی صالحی و همچنین جریان های شعری او می باشد. فصل سوم، به معرفی هنجار گریزی و همچنین انواع آن می پردازیم ازنظر زبان شناسان و همچنین پیشینه آن می پردازیم . فصل چهارم، به تجزیه وتحلیل هنجار گریزی در اشعار سید علی صالحی خواهیم پرداخت.
منابع مشابه
بررسی عناصر موسیقایی در شعر سیدعلی صالحی
یکی از عواملی که شعر را از دیگر گفتهها متمایز میسازد، موسیقی آن است. در طول تاریخ زندگی انسان، هر چیزی که صدای ریتمیک و موسیقایی داشته، توجه او را به خود جلب کرده است. شعر هم یکی از چیزهایی است که همیشه مورد توجه انسان بوده است، دلیل آن هم موسیقایی بودن شعر است. این ویژگی شعر است که باعث تأثیرگذاری و ماندگاری آن در ذهن و خیال خواننده میشود. به طوری که تمامی کتب آسمانی ادیان مختلف هم به صورت ...
متن کاملبررسی عناصر موسیقایی در شعر سیدعلی صالحی
یکی از عواملی که شعر را از دیگر گفتهها متمایز میسازد، موسیقی آن است. در طول تاریخ زندگی انسان، هر چیزی که صدای ریتمیک و موسیقایی داشته، توجه او را به خود جلب کرده است. شعر هم یکی از چیزهایی است که همیشه مورد توجه انسان بوده است، دلیل آن هم موسیقایی بودن شعر است. این ویژگی شعر است که باعث تأثیرگذاری و ماندگاری آن در ذهن و خیال خواننده میشود. به طوری که تمامی کتب آسمانی ادیان مختلف هم به صورت ...
متن کاملبررسی عناصر موسیقایی در شعر سیدعلی صالحی
یکی از عواملی که شعر را از دیگر گفته ها متمایز می سازد، موسیقی آن است. در طول تاریخ زندگی انسان، هر چیزی که صدای ریتمیک و موسیقایی داشته، توجه او را به خود جلب کرده است. شعر هم یکی از چیزهایی است که همیشه مورد توجه انسان بوده است، دلیل آن هم موسیقایی بودن شعر است. این ویژگی شعر است که باعث تأثیرگذاری و ماندگاری آن در ذهن و خیال خواننده می شود. به طوری که تمامی کتب آسمانی ادیان مختلف هم به صورت ...
متن کاملهنجارگریزی کلامی در اشعار فروغ فرخزاد
هنجارگریزی از ارکان اصلی مکتب فرمالیسم به شمار می رود.این اصطلاح که نخستین بار توسط ویکتور شکلوفسکی ـ فرمالیست معروف روسی ـ با مقاله ی «هنر به منزله ی شگرد» مطرح شد، حاکی از برانداختن پرده ی عادت از مقابل دیدگان مخاطبان است به گونه ای که خواننده یا شنونده واقعیات اشیا را به شکلی تازه دریافت کند. هنجار گریزی در بر گیرنده ی شیوه هایی می شود که زبان شعر را از زبان نثر ممتاز می سازد و موجب «رستاخیز...
هنجارگریزی در اشعار نزار قبّانی
هنجارگریزی یکی از شگردهای مطرح در نظریههای نقد صورتگرایان (فرمالیستهای) روس است. این شیوه، یکی از روشهای برجستهسازی در یک اثر ادبی است، که در تعریفی ساده میتوان آن را خروج از زبان معمول و معیار دانست. بهرهگیری از این ترفند بیانی، به آفرینش زیبایی و پویایی سخن میانجامد و سبب توجه دوچندان مخاطب به متن میشود. لیچ، زبانشناس انگلیسی، معتقد است که برجستهسازی در زبان، به دو شکل «هنجارگریزی...
متن کاملهنجارگریزی نوشتاری در اشعار نصرت رحمانی
برجستهسازی ویژگی و مشخصۀ زبان ادبی است. اثر ادبی به این وسیله از واقعیت موجود جهان واقع و نیز ساخت آشنای متن آشناییزدایی میکند. برجستهسازی را میتوان با هنجارگریزی زبانی، یعنی انحراف هدفمند، نقشمند و غایتمند از قواعد کلی زبان، یکسان شمرد. هنجارگریزی نوشتاری یکی از انواع هشتگانۀ هنجارگریزی است که «لیچ» از آنها نام بردهاست و بسیاری از شاعران معاصر از این شیوه برای افزودن معنا یا معناها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023